- Forside
- Anbefaling vedrørende brug af monobuggy, golfscooter, golfcykler eller lignende køretøjer
Anbefaling vedrørende brug af monobuggy, golfscooter, golfcykler eller lignende køretøjer
25/06-2025
Der er flere vigtige aspekter at overveje, når I som golfklubber skal finde den bedste løsning for brug af monobuggys, golfscootere, golfcykler eller lignende persontransporterende køretøjer for medlemmer og gæster. Samtidig bør man overveje, hvilke regler man ønsker for personer med et handicap/gangbesvær, der gør persontransport nødvendigt. I dette skriv gennemgår vi relevante lovgivning, anbefalinger og overvejelser, der kan hjælpe jer med at træffe en velinformeret beslutning.
Retningslinjer og anbefalinger fra Dansk Golf Union
DGU har ikke specifikke juridiske retningslinjer for benyttelse af disse køretøjer, da det suverænt er den enkelte golfklub, som beslutter reglerne i henhold til gældende lovgivning og egne vedtægter. DGU opfordrer dog generelt klubberne til at udvise rummelighed og imødekomme medlemmer med særlige behov, herunder også i forhold til brugen af persontransport. Vi oplever generelt en udvikling i samfundet mod flere aktive ældre, som heldigvis fortsætter med at spille golf i en høj alder, hvor persontransport bliver afgørende for deres mulighed og glæde ved golfsporten. Samtidig gør økonomi og teknologisk udvikling det muligt for flere privatpersoner at anskaffe sig disse transportmidler, og flere nye produkter dukker op på markedet. Endelig er der en helt overordnet tendens til, at flere golfspillere ønsker at benytte persontransporterende køretøjer som en del af deres golfoplevelse.
Afvejning af hensyn til banen
Som ved al øvrig transport på banen forekommer der især mekanisk slid og sekundært trykskader ved kørsel med f.eks. buggy, maskiner, biler, trolley, scooter og monobuggy. Forskningen viser at brugen af monobuggy er at sammenligne med buggykørsel, da fladetryk er omtrent det samme per cm² for golfbiler og disse to-hjulede køretøjer. Det er dog det mekaniske slid, som har størst negativ indvirkning på græskvaliteten, hvorfor det mere er adfærden hos den, som betjener køretøjet, der har betydning for belastningen af banen.
Det er således DGU’s anbefaling, at regler for brug af monobuggy, golfscooter, golfcykler og lignende generelt bør følge reglerne for benyttelse af golfbiler (buggy).
Særlige overvejelser i forhold til at beskytte banen bedst muligt
- Identifikation af sårbare områder: Gennemgå jeres bane for at identificere områder, der er særligt sårbare over for slid fra persontransporterende køretøjer, fx teesteder, greens, greenomgivelser og våde områder.
- Fastlæggelse af kørselsregler– Specifikke ruter: Kan I etablere specifikke ruter eller spor, som køretøjerne skal følge, især på sårbare strækninger? Fx færdsel med monobuggys bør fortrinsvis ske på stier, semirough og fairways.– Afstand til greens/tees: Hvor tæt på greens og teesteder må der køres? Ofte vil det være en god idé at kræve en vis afstand (fx 10-20 meter), hvorfra man så må gå det sidste stykke.– Hastighed: Kørsel med monobuggy skal foregå i gangtempo. Undgå hjulspin, pludselige opbremsninger og skarpe drejninger, da dette medfører øget slid.
- Periode for brug af persontransport– Forbud i længere perioder: Afhængig af banens beskaffenhed og vejrsituationen kan det være nødvendigt med et overordnet forbud mod alt persontransport. Fx forbud mod kørsel af monobuggy i perioden fra 1. november til 1. marts.– Akut kørselsforbud: Golfklubben kan uden varsel forbyde kørsel med monobuggy, når bane- og vejrforholdene påbyder dette.
Juridisk ramme og ligebehandling i forhold til personer med et handicap
I Danmark er der lovgivning, der skal sikre ligebehandling og rimelig tilpasning for personer med handicap. Dette omfatter også adgangen til faciliteter og aktiviteter som golf.
- Forskelsbehandlingsloven: Denne lov forbyder direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af handicap. Det betyder, at I ikke uden saglig grund kan nægte medlemmer med gangbesvær adgang til at benytte et hjælpemiddel som en monobuggy, hvis det er nødvendigt for deres deltagelse.
- Rimelig tilpasning: Princippet om rimelig tilpasning indebærer, at der skal træffes konkrete foranstaltninger for at sætte personer med handicap i stand til at deltage på lige fod med andre. Dette kan omfatte justeringer af regler, procedurer eller fysiske forhold. For golfklubber kan dette betyde, at I skal tillade brug af monobuggy, hvis det er nødvendigt for et medlem eller gæst med gangbesvær at spille golf.
Det er vigtigt at understrege, at “rimelig” tilpasning indebærer en afvejning. Tilpasningen må ikke medføre en uforholdsmæssig stor byrde for klubben. Dog vil hensynet til et medlems mulighed for at udøve sin sport ofte veje tungt.
Efter dialog med følgende instanser på området: Institut for menneskerettigheder (diskrimination), Dansk Handicap Forbund og Ligebehandlingsnævnet er vores overordnede vurdering omkring brug af monobuggy/golfscooter eller lignende som følger.
Der er ikke et entydigt juridisk svar på området, da den konkrete sag ikke har været afklaret og afprøvet gennem sagsbehandling. Men efter samtale med jurister og eksperter fra disse instansers er det DGU’s vurdering, at golfklubberne fremadrettet bør læne sig op ad følgende anbefaling:
Personer som kan dokumentere et behov for persontransport for at kunne udøve deres idræt, bør ikke pålægges yderligere udgifter til leje af køretøj i forbindelse med deres spil på banen, såfremt de selv medbringer et køretøj beregnet til kørsel på en golfbane. For disse personer gælder naturligvis alle øvrige regler omkring færdsel med persontransporterende køretøjer. ligesom hensynet til banen går forud for retten til persontransport.
Eksempler på regler for anvendelse af persontransporterende køretøjer
Kørsel med monobuggy, golfscooter, golfcykel og lignende for klubbens medlemmer:
- Det kræver skriftlig tilladelse fra golfklubben, som opnås ved skriftlig ansøgning til sekretariatet vedlagt lægeerklæringen om behovet for kørsel med fx monobuggy.
- Såfremt køretøjet skal benyttes i forbindelse med turneringsdeltagelse med buggyforbud, kræves der yderligere et EDGA Pass med særlig tilladelse til persontransport.
- Der kan i særlige tilfælde gives tilladelse til en kortere periode, fx 3 måneder ved pludseligt opstået skade.
- Køretilladelsen er personlig.
- Golfklubben har et udlejningstilbud til egne medlemmer, men det er også tilladt at medbringe sin personlige monobuggy.
- Inddragelse af køretilladelse efterfølgende år annonceres rettidigt inden sidste frist for udmeldelse (d. 30/11).
Kørsel i monobuggy for gæster:
- Det kræver fremvisning af EDGA Pass eller lægeerklæring for at kunne benytte monobuggy som gæst i golfklubben.
- Golfklubben har et udlejningstilbud til gæster, men det er også tilladt at medbringe sin personlige monobuggy.
Generelle regler for benyttelse af persontransporterende køretøjer
- Monobuggy, golfscooter, golfcykel eller lignende må kun benyttes i de perioder, hvor det er tilladt at køre på banen. Det er spillerens ansvar at undersøge status for banen på klubbens hjemmeside eller i sekretariatet.
- Køretøjerne skal færdes på stier, semirough og fairway. Fordel bedst muligt slid, så du ikke kører, hvor alle andre går og kører.
- Det er ikke tilladt at køre på teesteder, forgreens, greens og i rough.
- Køretøjerne må ikke køre eller parkeres nærmere end 20 meter fra kanten af forgreens. Undtaget kørsel på stier indenfor denne afstand.
- Undgå hjulspin, skarpe drej og bratte opbremsninger.
- Overtrædelse af reglerne kan medføre inddragelse af køretilladelsen eller bortvisning.

